Cenové podmínky   Technické podmínky   Terminologie     Klasifikace     Kontakty

TP 824-1 Dráhy kolejové normální a širokorozchodné

02 Zřízení železničního svršku a doplňujících konstrukcí

Kolejové lože z panelů železobetonových, z kameniva, strusky, škváry nebo z betonu

Kolejovým ložem se rozumí konstrukce pod pražci a kolejemi, případně výplň mezi pražci a kolem jejich hlav nebo rozšíření mezi výhybkami ve zhlaví nástupištních zídek nebo na mostech a v tunelu. Obsahem standardu je přísun panelů, odbourání nerovné živičné vrstvy, příprava kotle, rozehřátí živičné směsi a urovnání povrchu živičnou směsí, položení panelů autojeřábem, vyčištění spár stlačeným vzduchem a vyplnění spáry kamenivem, nebo přísun sypkého materiálu, jeho rozprostření do profilu, zhutnění, případně úprava žlábků pro kolejové izolované obvody a nebo přísun betonové směsi, uložení a hutnění betonu, vytvoření dna odvodňovacího kanálu s úpravou do spádu cementovou maltou, úprava povrchu kolejového lože.

Pročištění kolejového lože

Pročištění kolejového lože slouží k pročištění v úseku koleje delším než 50 m a k pročištění plného profilu kolejového lože prováděné strojní čističkou. Obsahem standardu je pročištění jakéhokoli materiálu pod dosavadní kolejí pomocí strojního čističe štěrkového lože i pražců, zpětné uložení, urovnání a zhutnění pročištěného materiálu, podbití pražců a odstranění odpadového materiálu.

Výplň mezi pražci a kolem jejich hlav

Jedná se o výplň mezi pražci a kolem jejich hlav nebo mezi podélnými prahy a podél jejich vnějších svislých stěn. Obsahem standardu je navlhčení podkladu, přísun betonové směsi, uložení betonu a zhutnění, nebo přísun kameniva, uložení a zhutnění vibračním válcem popřípadě prolití zhutněného kameniva cementovou maltou.

Kolejová pole na pražcích

Kolejová pole montovaná na montážní základně slouží k následnému zřízení koleje. Obsahem standardu je příprava a přísun veškerého materiálu (kolejnic, pražců, pípadně mostnic, podkladnic, můstkových desek, spojek, svěrek a kolejnicových uevňovadel, polyetylenových podložek pod podkladnice, pryžových podložek mezi patou kolejnice a podkladnicemi, těsnících zátek do vložek pražců z předpjatého betonu), manipulace pomocí železničního kolejového jeřábu, montáž pomocí vrtačky pražců a utahováku, naolejování spojkových a svěrkových šroubů.

Kolej stykovaná z kolejových polí

Kolej stykovaná je z mechanicky spojených kolejnicových pásů.
Obsahem standardu je přivezení kolejových polí, uložení na kolejové lože a směrová a výšková úprava podbitím každého pražce podbíječkou.

Kolej stykovaná z kolejnic

Kolej stykovaná z mechanicky spojená z kolejnic.
Obsahem standardu je příprava a přísun veškerého materiálu (kolejnic, pražců, podkladnic, můstkových desek, spojek, svěrek a kolejnicových upevňovadel, polyetylenových podložek pod podkladnice, pryžových podložek mezi patou kolejnice a podkladnicemi, těsnících zátek do vložek pražců z předpjatého betonu), manipulace pomocí autojeřábu, rozdělení pražců, montáž pomocí vrtačky pražců a utahováku, osazení kotevních šroubů včetně zalití u koleje na podkladu z betonu,směrovou a výškovou úpravu koleje s podbitím každého pražce třemi záběry podbíječkou včetně dotažení, očištění a naolejování spojkových a svěrkových šroubů před zahájením provozu.

Mostnice na železničních mostech

Mostnice je nosná konstrukce uložená na mostních pilířích.
Obsahem standardu je přísun materiálu (mostnice z tvrdého dřeva, spojovací materiál, materiál pro případné podložení), provedení spojů a jejich ošetření asfaltovým tmelem.

Kolejová rozvětvení

Kolejové rozvětvení je zřízení jednotlivých výhybek a kolejových křižovatek.
Obsahem standardu je příprava a přísun veškerého materiálu (kolejnic, pražců, podložek, spojek, svěrek, výhybkového návěstního tělesa s petrolejovou lampou, tabulky s číslem výhybky), manipulaci pomocí autojeřábu, rozložení pražců, úplnou montáž pomocí vrtačky pražců a utahováku, osazení kotevních šroubů, směrovou a výškovou úpravu koleje s podbitím každého pražce podbíječkou včetně dotažení, očištění a naolejování spojkových a svěrkových šroubů před zahájením provozu, páskování pražců, případnou montáž výměnového závaží a vyregulování hákového závěru výhybky.

Příčný posun koleje nebo kolejového rozvětvení na pražcích

Příčným posunem se rozumí posun osy koleje nebo kolejového rozvětvení větší než 50 mm. Obsahem standardu je odstranění štěrku v rozsahu nutném k provedení posunu, uvolnění koleje, nebo zřízení a odstranění lyžin, rozebrání a zřízení styku kolejových jařem, směrové a výškové vyrovnání koleje nebo kolejového rozvětvení včetně podbití.

Posunutí pražců

Posunutí pražců se provádí v ose koleje za účelem změny rozdělení pražců. Obsahem standardu je částečná demontáž pražců pro jejich posunutí a opětnou montáž, odstranění výplně mezi pražci a kolem jejich hlav, dvojí podbití pražců, zřízení výplně mezi pražci a kolem jejich hlav.

Směrové a výškové vyrovnání koleje nebo kolejového rozvětvení

Jedná se o vyrovnání osy nebo nivelety koleje nebo kolejového rozvětvení do 50 mm nebo při zapojování na nově zřízenou kolej. Obsahem standardu je uvolnění koleje nebo kolejového rozvětvení, směrové a výškové vyrovnání pomocí utahováku, podbitím pražců, jsou-li koleje uloženy na pražcích na štěrku nebo podbitím kolejnic je-li kolej uložena přímo na zhutněné vrstvě (bez pražců), avšak bez doplnění kolejového lože.

Zvedání dosavadní koleje nebo kolejového rozvětvení

Zvedání se provádí při změně nivelety větší než 50 mm, maximálně do výšky 200 mm. Obsahem standardu je použití motorového univerzálního vozíku, uvolnění koleje, zvednutí koleje, směrová a výšková úprava, upevnění koleje pomocí utahováku, položení koleje s podbitím pražců, avšak bez přemístění nebo doplnění kolejového lože z jakéhokoliv materiálu.

Vložení, naložení, složení, vyjmutí a přemístění kolejových polí nebo rozvětvení

Vložení, složení, naložení nebo vyjmutí kolejového pole nebo kolejového rozvětvení se použije pro přípojná kolejová pole v počtu 5 ks na jednu výhybku nebo pro výhybky kolejových polí bez omezení, přemístění pracovním vlakem platí pro přemístění předmontovaných kolejových polí a rozvětvení na místo vkládání. Obsahem standardu pro vložení, složení, naložení nebo vyjmutí kolejového pole nebo kolejového rozvětvení je příprava pro manipulaci železničního kolejového jeřábu a použití nákladního kolejového vozu, pro přemístění pracovním vlakem je obsahem standardu použití trakčního kolejového vozidla a přistavení a pronájem železničních vozů nebo podvozků.

Výměna kolejnic, drobného kolejiva

Jedná se o výměnu kolejnic délky do 25 m a to ojedinělou výměnu (celkově do 100 m) nebo souvislou výměnu (v délce celkově přes 100 m) a o výměnu drobného kolejiva. Obsahem standardu je použití motorového univerzálního vozíku, demontáž, vyjmutí staré a položení nové kolejnice pomocí železničního jeřábu, doplnění podložek, spojkových a svěrkových šroubů, matic a kroužků a montáž pomocí utahováku a nebo demontáž můstkových desek nebo podkladnic a jejich výměnu za rozponové podkladnice nebo žebrové podkladnice, demontáž klínových podkladnic a výměnu za nové a demontáž izolovaného styku za styk normální včetně použití drobného upevňovacího materiálu.

Výměna pražců

Výměna pražců představuje prosté vyměnění pražce původního za nový. Obsahem standardu je uvolnění stávajícího pražce od kolejnice (uvolnění šroubů, podložek), odstranění pražce, úprava kolejového lože, přísun a umístění nového pražce na původní místo, výměna drobného kolejiva a připojení ke kolejnici včetně podbit, naolejování šroubů.

Svařování kolejnic

Svařování kolejnic ojedinělé nebo průběžné elektricky nebo plynem. Obsahem standardu je uvolnění kolejnic a jejich nastavení na potřebnou šířku spáry, podbití stykových pražců s úpravou kolejového lože do profilu, případnou demontáž a montáž podkladních stykových pražců při svařování odtavením, rozložení a vyrovnání koleje pro svařování na roštu, přísun a přípravu zařízení pro svařování elektricky nebo plynem, provedení svaru, dotažení kolejových upevňovadel po svaření kolejnic, obroušení svaru.

Řezání, vrtání, broušení kolejnic a řezání pražců

Jedná se o krácení nebo dělení kolejnic pomocí pily, o vyvrtání otvorů v kolejnici případně o odstranění okysličeného povrchu kolejnic. Obsahem standardu je přísun a příprava motorové pily na koleje s vrtačkou, nebo pily nebo vrtačky, nebo vozu na broušení kolejí městských drah, provedení řezu, vyvrtání otvoru nebo broušení, při vyřezání středu pražce je součástí standardu i přemístění vyřezaných částí na vzdálenost 50 m s uložením do hranic a impregnace pražců v místě odříznutí.

Úrovňové přejezdy

Úrovňové přejezdy jsou konstrukce umožňující přejezd přes kolej vozíků ve stanici nebo přejezd silničních vozidel. Obsahem standardu je při přejezdu z úhelníků jejich vyměření a přivaření k pražcům, u přejezdu živičného upevnění pražců šroubovými a skobovými spoji, vyrovnání podkladu štěrkopískem, vyklopení živičné směsi, ruční rozhrnutí a hutnění válcem, pro přejezd z panelů vyrovnání podkladu kamenivem, osazení panelů, manipulaci s materiálem pomocí univerzálního vozíku nebo autojeřábu, hutnění vibračním pěchem nebo válcem, při povrchu z kostek vytvoření lože a kladení kostek ručně, nebo osazení fošen nebo pražců mezi kolejemi s provedením šroubových a skobových spojů, u silničního povrchu z pražců provedení krytu z živice se zhutněním válcem a vymezení přejezdu pomocí pražců a ocelového plechu s vzájemným spojením skobovými spoji a provedení impregnačního nátěru.

Provozovací zařízení

Provozovacím zařízením se rozumí konstrukce a práce zajišťující provoz na dráze kolejové normální a širokorozchodné. Obsahem standardu je uložení žlabu z prefabrikátů s vyspárováním cementovou maltou, osazení podélných prahů montážních jam z prefabrikátů autojeřábem s provedením šroubovaných spojů, izolace polyetylénovou deskou a asfaltem a ochranný nátěr nebo vytvoření prahů ze dřeva s provedením šroubovaných spojů,s impregnací a s ochranným nátěrem, dále vytvoření sítě u odpadu v čistící jámě z válcovaného profilu a betonářské oceli svařením a osazení sítě do otvorů s vyplněním maltou a s nátěrem, dále osazení ocelového poklopu nad přepadovým otvorem na maltu a nátěr poklopu, dále osazení okružní kolejnice s podkladnicemi na betonovém základu točny s uložením pražců a navrtáním otvorů do pražců, s provedením šroubovaných spojů pomocí utahováku vrtulí pražců, použití ohýbačky kolejnic, provedení konzervačního nátěru, pro obvodový věnec točny osazení pražců, vyvrtání otvorů a provedení šroubovaných spojů pomocí utahováku, provedení konzervačního nátěru, pro trubky pro kotevní šrouby do betonového zdiva vážní váhy rozměření a řezání trubky a její osazení do zdiva se zazděním cementovou maltou.

Ochranná zařízení

Ochranná zařízení jsou konstrukce zamezující pojezdu po kolejích nebo chránící hrany zdiva rampy nebo betonového zarážedla. Obsahem standardu je pro kolejové zarážedlo betonové provedení zemních prací s odhozem výkopku, provedení bednění s nátěrem proti přilnavosti betonu, umístění výztuže a zabetonování s hutněním, zajištění krytí výztuže, odbednění, pro zarážedlo z kolejnic sestavení pražců s provedením šroubovaných spojů pomocí vrtačky a utahováku pražců, montáž nárazníku z kolejnice včetně podkladnice a uzávěru koleje a spojovacích částí, nátěr konzervační a použití motorového vozíku a přívěsného vozu k manipulaci s materiálem, pro kolejové zarážedlo se zemní hrázkou sestavení pražců, použití motorové vrtačky pražců, provedení šroubovaných spojů, vytvoření zemní hrázky, její svahování, humusování, osetí a zapískování koleje, pro provizorní zarážedlo montáž pražců příčně na koleje s provedením šroubových spojů a použitím motorové vrtačky, zapískování koleje a při odstranění zarážedla jeho demontáž, pro narážedlo na rampě montáž pražců s provedením šroubovaných spojů se zalitím maltou cementovou a konzervační nátěr, pro osazení nárazníků manipulaci autojeřábem, provedení šroubovaných spojů, zalití maltou a konzervační nátěr, pro zarážkové zakončení na kolejnici vyměření a uříznutí kolejnice a pásoviny pro zarážku, provedení šroubového spoje, použití vrtačky kolejí a konzervační nátěr, pro ochranný úhelník zdiva naměření a uříznutí úhelníku a pásoviny, přivaření pracny na úhelník, osazení do vynechaných otvorů, zalití maltou cementovou a nátěr ocelových částí.

Návěstidla a označovací zařízení

Jedná se o zařízení informující a upozorňující na změnu situace na dráze nebo vyjadřující délkové údaje. Obsahem standardu je pro všechna zařízení provedení zemních prací s rozhozením výkopku, dále osazení sloupků pro znamení s jejich zabetonováním nebo vysekání otvorů pro osazení a zalití cementovou maltou nebo osazení staničníků a hraničníků do výkopu, nátěry zařízení a úpravu kolejového lože v místě uložení prefabrikovaného námezníku, manipulaci s materiálem pomocí motorového univerzálního vozíku.

Osazení staniční tabule a koncového majáčku

Jedná se o osazení informativních zařízení nutných k provozování městské kolejové dráhy. Obsahem standardu je rozebrání dlažby a obetonování paty sloupku se staniční tabulí, nebo vysekání kapes ve zdivu a zazdění držáků tabule s vyspravením omítky kolem držáků nebo jen osazení staniční tabule na sloupu veřejného osvětlení nebo trolejového vedení.

© RTS, a. s. | Lazaretní | 615 00